אסור או כדאי?

אסור או כדאי? כיצד לשנות את הגישה ולהפוך את החיים עם הכלב לנעימים יותר

כאשר אנחנו מדברים על אילוף כלבים, רבים מאיתנו נוטים לחשוב במונחים של מה ״אסור״ לכלב לעשות. עם זאת, אם נשנה את הגישה ונעבור לחשוב במונחים של מה ״כדאי״ לכלב לעשות, נוכל לשפר את איכות החיים שלנו ושל הכלב בצורה משמעותית. אם תצליחו להבין וליישם את העיקרון הזה, אני יכול להבטיח לכם שהחיים עם הכלב שלכם יהפכו להיות הרבה יותר נעימים ונוחים.

עקרון המוטיבציה – מה משתלם לכלב?

כלב תמיד יעשה את מה שהכי משתלם לו. התפקיד שלנו הוא ללמד אותו אילו התנהגויות הן הכי משתלמות עבורו, כלומר אילו מהן יובילו לתגמול שהוא אוהב. במילים פשוטות: במקום להתרכז במה לא כדאי לכלב לעשות, עלינו לחזק את ההתנהגויות שאנחנו רוצים לראות שוב ושוב.

לדוגמה, כאשר אנחנו נוהגים בכביש, רובנו נשמור על המהירות המותרת מפני שאנחנו חוששים לקבל דו״ח (התנהגות אסורה). אבל דמיינו איך היינו נוהגים אם בכל פעם שהיינו נשארים במהירות המותרת, היינו מקבלים צ׳ק על סך כסף? אין ספק שהמוטיבציה לשמור על החוק הייתה עולה בצורה דרמטית.

הורים רבים מכירים את העקרון הזה גם מחינוך ילדים. כולנו מחזקים את ילדינו על התנהגויות טובות: ״איזה יופי שסידרת את החדר!״, ״אני גאה בך על הציון שקיבלת!״. במקרים רבים, הורים משתמשים בטבלאות מדבקות או בפרסים כדי לחזק התנהגויות חיוביות ולהוביל את הילד להשגת מטרות. חיזוק חיובי הוא כלי רב עוצמה, שמשמש כמוטיבציה חזקה לשיפור עצמי ולהשגת מטרות.

ואיך כל זה קשור לאילוף כלבים?

דמיינו את הסיטואציה הבאה: יש פיצה על השולחן. הכלב לא מבין מעצמו שאסור לו לקחת אותה, אבל הוא כן מבין שאם יחטוף את הפיצה, הוא יזכה לתוצאה מסוימת – חיובית או שלילית. אם הכלב הצליח לקחת פעם אוכל מהשולחן, מבחינתו הוא קיבל תגמול חיובי בצורת אוכל טעים, ולכן יש סיכוי גבוה שינסה שוב בעתיד. לעומת זאת, אם ההתנהגות שלו הובילה לתגובה שלילית כמו צעקה או הדיפה, הוא עשוי להימנע ממנה בעתיד, אבל האם זה מה שאנחנו רוצים?

במקום לנקוט בגישה שלילית ולנסות להימנע ממצבים כאלה, אנחנו יכולים ללמד את הכלב התנהגות חילופית, כמו לשבת או לשכב, ולחזק אותה בכל פעם שהוא מבצע אותה. כך, הכלב ילמד בהדרגה שההתנהגות החיובית היא זו שמשתלמת לו, ויבחר בה מרצון.

 

העיקרון פשוט אך עוצמתי: תמיד תחשבו כיצד אתם יכולים להפוך את מה שכדאי לכלב לעשות למה שהוא ירצה לעשות. תתחילו לחשוב על המקרים שבהם הכלב עושה בדיוק מה שאתם מצפים ממנו ולמה זה קורה. ייתכן שהוא הבין שההתנהגות הזאת משתלמת? נסו להיכנס לראש שלהם ולחשוב, מה יותר כדאי עבורם?